FR | EN | DE


6. De invloed van de tabaksfabrikanten

i. Impact van reclame op jongeren

De sigarettenfabrikanten spitsen hun verschillende promotiecampagnes toe op jongeren. Toen de producenten beseften dat ze met hun reclame slechts een heel beperkt aantal rokers van de concurrerende merken voor zich konden winnen, hebben ze zich tot nog niet rokende jongere groepen gericht.

ii. Creatie van een zo verslavend mogelijk recept

Het recept van de huidige sigaret werd zorgvuldig samengesteld om de rokers zo afhankelijk mogelijk te maken. Zo hebben Amerikaanse firma's tabak en tabaksrook vanaf de jaren 1960 alkalisch gemaakt (door toevoeging van ammoniak) om de opname van nicotine te versnellen en het verslavende effect ervan te verhogen. Door dit procédé worden de hersenen 15 seconden na een trek aan de sigaret een verhoogd nicotinegehalte in het bloed gewaar, wat sneller is dan met een intraveneuze injectie! Andere alkaloïden in de sigarettenrook houden de tabaksverslaving eveneens in stand.

iii. Tabaksreus schikt smokkelzaak